STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWNEGO KANCELARII PREZESA
RADY MINISTRÓW Z 5 SIERPNIA 2009 R. W SPRAWIE ZATRUDNIANIA CUDZOZIEMCÓW W
SAMORZĄDACH I SŁUŻBIE CYWILNEJ
Zarówno przepisy ustawy o pracownikach
samorządowych, jak i przepisy ustawy o służbie cywilnej, wprost wskazują
podstawy zatrudniania odpowiednio pracowników samorządowych oraz członków
korpusu służby cywilnej. Właściwy we wskazanym powyżej zakresie jest art. 4
ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym pracownicy samorządowi
mogą być zatrudniani na podstawie wyboru, powołania albo umowy o pracę. Z kolei
z art. 3 ustawy o służbie cywilnej wynika, że członkowie korpusu służby
cywilnej mogą być zatrudniani na podstawie mianowania albo umowy o pracę. Każda
ze wspomnianych podstaw zatrudniania pracowników samorządowych czy członków
korpusu służby cywilnej prowadzi do nawiązania stosunku pracy w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.
z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.), na co wskazuje użyty w obu ustawach termin
„zatrudnienie”.
Zatem, żadna z tych ustaw nie przewiduje
możliwości wykonywania przez pracowników samorządowych i członków korpusu
służby cywilnej pracy na podstawie umów cywilnoprawnych. W oparciu o powyższe,
wątpliwości odnośnie możliwości zatrudniania w samorządzie oraz w służbie
cywilnej osób nieposiadających obywatelstwa polskiego na podstawie umów
cywilnoprawnych są bezprzedmiotowe.